Četrtek
11. Avgust
ob 20.30
Mestni muzej - Ljubljana

DEŽELA VZDIHLJAJEV (Avstrija)

Gabriel Lipuš, bariton
Karen Asatrian, klavir


Spored:

Od jazza do operete, niz šestnajstih humornih, ironičnih in romantičnih pesmi
Glasba in aranžmaji: Gabriel Lipuš, Karen Asatrian, Robert Stolz in Franz Lehar
Besedila: Gabriel Lipuš, Erich Fried, Milan Dekleva, Andrej Rozman-Roza


Prijateljstvo pevca Gabriela Lipuša in pianista Karena Asatriana sega že dobrih petnajst let nazaj, oba sta v preteklosti tudi že sodelovala pri raznih glasbenih projektih. Letos (2022) sta izdala album Das Land des Hechelns│Dežela vzdihljajev, pri čemer je večino glasbe na albumu zložil Lipuš, Asatrian pa je kot skladatelj k albumu prispeval tri instrumentalne kompozicije. Rdeča nit albuma na polju glasbene govorice je džezovski pristop k francoskemu šansonu, na tekstualni ravni pa blago ironično obravnavanje smrtno resnih srčnih ran. Sedem besedil je napisal Lipuš, med njimi sta tudi dve skladbi v slovenščini, dve pesmi pa sta prispevala Milan Dekleva in Andrej Rozman-Roza, dve skladbi pa sta izpod prstov avstrijskega pesnika Ericha Frieda. Besedilo pesmi Jung san ma! Fesch san ma! pa je ustvaril nemški avtor operetnih libretov Robert Gilbert. Podnaslov albuma je Od jazza do operete, poleg že omenjene Gilbertove pesmi na njem najdemo tudi Leharjevo skladbo Dein ist mein ganzes Herz. Gre za arijo iz opere Franza Leharja z naslovom Das Land des Lächelns, parafraza naslova te operete je tudi botrovala naslovu albuma. Večina Lipuševih besedil karikirano opisuje različne tipe ljudi, recimo take, ki radi mlatijo prazno slamo (Der Dampfplau­­derer) ali ki jih odlikuje pretirano častihlepje (Der Ehrgeizige).

Na Koroškem rojeni baritonist Gabriel Lipuš je študiral solopetje in džez klavir na deželnem konservatoriju v Celovcu, petje na akademiji za džez v Gradcu pri Jayu Claytonu ter solopetje, samospev in oratorij na Visoki šoli za glasbo in uprizoritvene umetnosti na Dunaju pri komornem pevcu Kurtu Equiluzu. Diplomiral je leta 1996. Od leta 1993 nastopa kot baritonist in od leta 2007 naprej kot tenorist v Avstriji, Sloveniji, Italiji, Nemčiji in drugih evropskih državah. Od leta 2001 do 2018 je bil zaposlen kot profesor solopetja na deželnem konservatoriju v Celovcu. Živi kot svobodni glasbenik, od leta 2022 pa je zaposlen kot poslovodja pri radiu AGORA 105,5 v Celovcu.

Kot solist sodeluje redno s Simfoničnim orkestrom in Big Bandom RTV Slovenija, komornim godalnim orkestrom Slovenske filharmonije in Academio Ars Musicae, Celjskim godalnim orkestrom, Euro Symphony Orchestra, KSO – Koroškim simfoničnim orkestrom. Sodeluje tudi z uglednimi skladatelji (Aldo Kumar, Milko Lazar, Guido Mancusi …), dirigenti (Gudni A. Emilsson, Nenad Firšt, Ernest Hoetzl, Aleksej Kornienko, Anton Nanut, Amos Talmon …) in glasbeniki (Karen Asatrian, Bernarda Fink, Bojan Gorišek, Mirjam Kalin, Annely Peebo, Wolfgang Puschnig, Primus Sitter, Tünde Szabóki, Marco Tamayo …), režiserji in koreografi, pisatelji ter igralci (Wolfram Berger, Polde Bibič, Manfred Lukas-Luderer, Jožef Ropoša, Bernarda Oman, Judita Zidar …) iz celotnega alpsko-jadranskega prostora.

Kot skladatelj scenske glasbe je sodeloval skoraj z vsemi slovenskimi gledališči, glasbo piše tudi za radio, film in televizijo. Sodeloval je tudi kot pevec in skladatelj pri snemanjih številnih zgoščenk. Leta 2004 je prejel Podporno nagrado za glasbo dežele Koroške.

Karen Asatrian, rojen v Erevanu leta 1972,  je pričel s študijem klasične violine in klavirja na Glasbeni šoli Čajkovskega v Erevanu. Kasneje se je poleg teh dveh instrumentov vpisal še študij kompozicije na Državnem konservatoriju Komitas v Erevanu. Leta 1999 se je preselil na avstrijsko Koroško, kjer je z odliko končal študij džez klavirja pod mentorstvom dr. Harryja Neuwirtha. Leta 2001 je uspešno diplomiral še iz vokalne in instrumentalne pedagogiko in pridobil državni certifikat za poučevanje džez klavirja.

Med posebne dosežke njegove kariere omenimo ustanovitev projekta Brahms (džezovski trio s komornim orkestrom) in predstavitev njegovih izvirnih kompozicij skupaj s komornim zborom Norbert Artner. Uspešno je sodeloval tudi s simfoničnim orkestrom Bruckner ter raznimi zasedbami, ki izvajajo samul nori (korejska tolkala), z Dee Dee Bridgewater, Georgeem Garzonom in Jamaaladeenom  Tacumo. Med drugim je nastopal na Festivalu treh jazzovskih noči v Saalfeldnu v Avstriji, na džez festivalu Wiesn na Dunaju in na festivalu Sziget v Budimpešti. Aranžiral in igral je Brahmsa, sodeloval pri mnogih studijskih produkcijah in imel številne nastope za radio, televizijo ter v živo z raznimi džez zasedbami v Avstriji, Koreji, Italiji, Nemčiji, na Nizozemskem, v Sloveniji in Armeniji. Leta 2007 je za svojo zgoščenko Pathway prejel armensko glasbeno nagrado v kategoriji najboljši džez album leta. Asatrian je strastno navezan na svoje poreklo in armensko glasbeno tradicijo. Leta 2013 je ustanovil avantgardno ljudsko džez skupino Armenian Spirit (“armenski duh”). V duhi zahodnjaške glasbene tradicije in opirajoč se na zgodnjo krščansko liturgijo je Asatrian zložil Mašno kolo – mašo za zbor, vokal in džez zasedbo. Vrhunski in proslavljeni premieri maše v Koroški koncertni dvorani leta 2016 je sledila kopica ponovitev po vsej Avstriji. Najbolj je morda izstopala ponovitev na Solnograškem festivalu 2016 v sodelovanju z Dunajskim filharmoničnim zborom, ki so jo tudi posneli in izdali na zgoščenki pod založbo Skylark Production in distributerjem Universal Music Austria.

Poleg umetniškega delovanja je Asatrian tudi spoštovan profesor džez klavirja na Koroškem deželnem konservatoriju in na Univerzi za glasbo in uprizoritvene umetnosti na Dunaju.


Vstop prost.


V sodelovanju z:

© IMAGO SLOVENIAE 2022. Vse pravice pridržane
Izdelava spletne strani: Pozitiven Design, Oblikovanje: LUKS Studio